17.1 C
Radom
wtorek, 24 czerwca 2025 | 22:21 Europe/Warsaw

Św. Kazimierz Królewicz – Patron Diecezji Radomskiej

Św. Kazimierz Królewicz, Patron Diecezji Radomskiej. Ołtarz w kaplicy seminaryjnej WSD w Radomiu. Foto: ks. S. Piekielnik / www.diecezja.radom.pl

Kazimierz urodził się 3 października 1458 r. w Krakowie na Wawelu. Był drugim z kolei spośród sześciu synów Kazimierza Jagiellończyka. Jego matką była Elżbieta, córka cesarza Niemiec, Albrechta II. Pod jej opieką Kazimierz pozostawał do dziewiątego roku życia. W 1467 r. król powołał na pierwszego wychowawcę i nauczyciela swoich synów księdza Jana Długosza, kanonika krakowskiego, który aż do XIX w. był najwybitniejszym historykiem Polski. „Był młodzieńcem szlachetnym, rzadkich zdolności i godnego pamięci rozumu” – zapisał Długosz o Kazimierzu. W 1475 r. do grona nauczycieli synów królewskich dołączył znany humanista, Kallimach (Filip Buonacorsi). Król bowiem chciał, by jego synowie otrzymali wszechstronne wykształcenie. Ochmistrz królewski zaprawiał ich również w sztuce wojennej.

W 1471 r. brat Kazimierza, Władysław, został koronowany na króla czeskiego. W tym samym czasie na Węgrzech wybuchł bunt przeciwko królowi. Na tron zaproszono Kazimierza. Jego ojciec chętnie przystał na tę propozycję. Kazimierz wyruszył razem z 12 tysiącami wojska, by poprzeć zbuntowanych magnatów. Ci jednak ostatecznie wycofali swe poparcie i Kazimierz wrócił do Polski bez korony węgierskiej. Ten zawód dał mu wiele do myślenia.

Po powrocie do kraju królewicz nie przestał interesować się sprawami publicznymi, wręcz przeciwnie, został prawą ręką ojca, który upatrywał w nim swego następcę i wciągał go powoli do współrządzenia. Podczas dwuletniego pobytu ojca na Litwie Kazimierz jako namiestnik rządził w Koronie. Obowiązki państwowe umiał pogodzić z bogatym życiem duchowym. Wezwany przez ojca w 1483 r. do Wilna, umarł w drodze z powodu trapiącej go gruźlicy. Na wieść o pogorszeniu się zdrowia Kazimierza, król przybył do Grodna. Właśnie tam, „opowiedziawszy dzień śmierci swej tym, którzy mu w niemocy służyli […], ducha Panu Bogu poleciwszy wypuścił 4 dnia marca R.P. 1484, lat mając 26” – napisał ks. Piotr Skarga. Pochowano go w katedrze wileńskiej, w kaplicy Najświętszej Maryi Panny, która od tej pory stała się miejscem pielgrzymek. W 1518 król Zygmunt I Stary, rodzony brat Kazimierza, wysłał przez prymasa do Rzymu prośbę o kanonizację królewicza. Leon X na początku 1520 r. wysłał w tej sprawie do Polski swojego legata. Ten, ujęty kultem, jaki tu zastał, sam ułożył ku czci Kazimierza łaciński hymn i napisał jego żywot. Na podstawie zeznań legata Leon X w 1521 r. wydał bullę kanonizacyjną i wręczył ją przebywającemu wówczas w Rzymie biskupowi płockiemu, Erazmowi Ciołkowi. Ten jednak zmarł jeszcze we Włoszech i wszystkie jego dokumenty w 1522 r. zaginęły. Król Zygmunt III wznowił więc starania, uwieńczone nową bullą wydaną przez Klemensa VIII 7 listopada 1602 r. w oparciu o poprzedni dokument Leona X, którego kopia zachowała się w watykańskim archiwum.

Kiedy w 1602 r. z okazji kanonizacji otwarto grób Kazimierza, jego ciało znaleziono nienaruszone mimo bardzo dużej wilgotności grobowca. Przy głowie Kazimierza zachował się tekst hymnu ku czci Maryi Omni die dic Mariæ (Dnia każdego sław Maryję), którego autorstwo przypisuje się św. Bernardowi (+ 1153). Wydaje się prawdopodobne, że Kazimierz złożył ślub dozgonnej czystości. Miał też odrzucić proponowane mu zaszczytne małżeństwo z córką cesarza niemieckiego, Fryderyka III.

Uroczystości kanonizacyjne odbyły się w 1604 r. w katedrze wileńskiej. W 1636 r. przeniesiono uroczyście relikwie Kazimierza do nowej kaplicy, ufundowanej przez Zygmunta III i Władysława IV. W 1953 r. przeniesiono je z katedry wileńskiej do kościoła świętych Piotra i Pawła. Św. Kazimierz jest jednym z najbardziej popularnych polskich świętych. Jest także głównym patronem Litwy. W diecezji wileńskiej do dziś zachował się zwyczaj, że w dniu św. Kazimierza sprzedaje się obwarzanki, pierniki i palmy; niegdyś sprzedawano także lecznicze zioła. W 1948 r. w Rzymie powstało Kolegium Litewskie pod wezwaniem św. Kazimierza. W tym samym roku Pius XII ogłosił św. Kazimierza głównym patronem młodzieży litewskiej. W 1960 r. Kawalerzy Maltańscy obrali sobie św. Kazimierza za swojego głównego patrona; otrzymali wówczas część relikwii świętego.

W ikonografii atrybutem Świętego jest mitra książęca. Przedstawiany także ze zwojem w dłoni, na którym są słowa łacińskiego hymnu: „Omni die dic Mariae” – ku czci Matki Bożej, do której św. Kazimierz miał wielkie nabożeństwo. Często przedstawia się w stroju książęcym z lilią w ręku lub klęczącego nocą przed drzwiami katedry – dla podkreślenia jego gorącego nabożeństwa do Najświętszego Sakramentu.

W Czytelni można znaleźć artykuł ks. Stanisława Makarewicza pt.: “Św. Kazimierz, patron Radomia i Diecezji Radomskiej“.

 

Zapraszamy również do obejrzenia filmu poświęconego osobie św. Kazimierza (produkcja: Resursa Obywatelska 2012).

Bł. Ks. Bolesław Strzelecki

Bł. Ks. Bolesław Strzelecki (1896-1941)

Urodził się 10 czerwca 1896 r. w miejscowości Poniemoń, w guberni suwalskiej. W 1908 r. wraz z rodziną zamieszkał w miejscowości Kuźnia, w parafii Jastrząb. Uczył się w Szydłowcu, w War­szawie i w Radomiu, a następnie w Seminarium Duchownym w Sandomierzu. Jeszcze przed świę­ceniami kapłańskimi został skierowany na stu­dia w Uniwersytecie Warszawskim. Jako diakon był wikariuszem w Ostrowcu Świętokrzyskim. Święcenia kapłańskie przyjął 21 grudnia 1918 r. z rąk bp. Pawła Kubickiego. Studia zaś ukończył w 1923 r. doktoratem z prawa kanonicznego.

Miejscem jego posługi kapłańskiej był Radom. Był prefektem wielu szkół i wikariuszem w kościele pw. św. Katarzyny w Radomiu. Posługiwał także jako spowiednik sióstr zakonnych, kapelan więzienia, angażował się w harcerstwo i w wiele form pracy społecznej. W 1935 r. został mianowany rektorem radomskiego kościoła pw. Świętej Trójcy, który od­nowił. W 1939 r. otaczał opieką duszpasterską rów­nież kościół garnizonowy w Radomiu. W roku na­stępnym otrzymał nominację na proboszcza parafii pw. Najświętszego Serca Jezusowego w Radomiu, gdzie trwała budowa kościoła parafialnego.

Szczególnym jego charyzmatem była posługa charytatywna i troska o ubogich. Ludzie chętnie garnęli się do niego, spowiadali się u niego, lubili słu­chać jego kazań. Na drzwiach jego mieszkania wypi­sywano z wdzięcznością: „Niech żyje ksiądz Strzelec­ki”, „Święty ksiądz”, „Ojciec ubogich”, czy „Przyjaciel dzieci”. Nazywano go „Radomskim św. Franciszkiem” lub „Świętym Franciszkiem z Radomia”.

Po raz pierwszy został aresztowany 27 paź­dziernika 1939 r. Po uwolnieniu jeszcze aktywniej zaangażował się w działalność duszpasterską i cha­rytatywną. 6 stycznia 1941 r. wygłosił kazanie w ko­ściele księży pallotynów na Młodzianowie w Ra­domiu, które odbiło się wielkim echem w całym mieście. Już następnego dnia aresztowano go, gdy po Mszy świętej rozdawał chleb i tłuszcz biednym. 5 kwietnia 1941 r. został przywieziony do obozu koncentracyjnego w Auschwitz. Także tam rozwinął działalność charytatywną. Wspierał załamanych, którzy nie widzieli sensu dalszego życia. Tłumaczył im o miłości Boga. W obozie nazywano go „Głodo­morem” bo stale żebrał o chleb, który następnie rozdawał potrzebującym. Wyczerpany i pobity przez hitlerowca zmarł w szpitalu obozowym 2 maja 1941 r. Beatyfikowany został 13 czerwca 1999 r. przez Jana Pawła II w Warszawie.

(Za: Kapłan według Serca bożego. Zbiór modlitw za wstawiennictwem bł. ks. Bolesława Strzeleckiego, Jastrząb 2021, s. 7-8)


Modlitwa o kanonizację

Boże, bogaty w miłosierdzie, uwielbiam Cię za to, że obdarzyłeś życiem i godnością kapłań­ską błogosławionego ks. Bolesława Strzeleckie­go. Dzięki Twojej łasce stał się on szczególnym znakiem Twego Miłosierdzia, a odpowiadając na otrzymane dary z gorliwością służył Tobie i bliź­nim, aż do swej męczeńskiej śmierci.

Przez jego wstawiennictwo udziel mi łaski ……………., o którą pokornie proszę, a błogosławionego ks. Bolesława racz włączyć do grona Świętych, by przykład jego życia zajaśniał całemu Kościołowi. Przez Chrystusa Pana naszego. Amen.

IMPRIMATUR: Bp Marek Solarczyk. Radom, dnia 16 kwietnia 2021 r. L. dz. 603/21.


Wiadomości o łaskach otrzymanych za wstawiennictwem bł. ks. Bolesława Strzeleckiego prosimy przesyłać na adres:

Bł. Ks. Franciszek Rosłaniec

Bł. Ks. Franciszek Rosłaniec (1889-1942)

Urodzony w Wyśmierzycach dnia 19 grudnia 1889 r. Uczył się w Wyśmierzycach i w Radomiu. W latach 1905-1911 formował się w Seminarium Duchownym w Sandomierzu. W latach 1911-1915 studiował na Uniwersytecie Gregoriańskim (Rzym), a w latach 1915-1918 w Papieskim Instytucie Biblijnym w Rzymie. Tam wyświęcony na kapłana 6 czerwca 1914 r.

Bł. Ks. Kazimierz Grelewski

Bł. Ks. Kazimierz Grelewski (1907-1942)

Urodził się 20 stycznia 1907 r. w Dwikozach. Brat bł. Stefana Grelewskiego. Sakrament chrztu przyjął w Górach Wysokich. Uczył się w Górach Wysokich i w Sandomierzu. W latach 1923-1929 w seminarium duchownym w Sandomierzu. Wyświęcony 4 sierpnia 1929 r. w klasztorze Sióstr bernardynek Święta Katarzyna w Górach Świętokrzyskich.

Bł. Ks. Kazimierz Sykulski

Bł. Ks. Kazimierz Sykulski (1882-1941)

Urodził się 29 grudnia 1882 r. w Końskich (woj. świętokrzyskie). Tam też rozpoczął edukację, którą kontynuował w progimnazjum w Sandomierzu (1896-1899). Do kapłaństwa przygotowywał się w Sandomierskim Seminarium Duchownym (1899-1905). Wyświęcony w katedrze sandomierskiej 2 lipca 1905 r.

Bł. Ks. Stefan Grelewski

Bł. Ks. Stefan Grelewski (1898-1941)

Przyszedł na świat 3 lipca 1898 r. w Dwikozach, ochrzczony w Górach Wysokich, do których należały wtedy Dwikozy. Jego rodzice przybyli z parafii Połaniec. Uczył się w Górach Wysokich, Sandomierzu i Janowie Lubelskim. Od 1916 r. alumn sandomierskiego seminarium duchownego. W 1919 r. jako kleryk posłany na Katolicki Uniwersytet Lubelski. W latach 1920-1921 działał na Śląsku w związku z plebiscytem. 12 października 1921 r. w katedrze sandomierskiej przyjął święcenia kapłańskie.

Zapowiedź Diecezjalnego Forum Młodych

Wszyscy jeszcze jesteśmy pod wrażeniem entuzjazmu młodych ludzi podczas Światowych Dni Młodzieży. Niezapomniane chwile, spotkania, wymiana doświadczeń, a przede wszystkim wielkie świadectwo wiary. Nie da się tego zapomnieć i nie chcemy o tym zapomnieć. Jeszcze raz chciałbym serdecznie podziękować wszystkim: duszpasterzom, samorządom, instytucjom, wolontariuszom, rodzinom i wszystkim ludziom dobrej woli za to wielkie dobro, które dokonało się w czasie Dni w Diecezji.

Pragniemy kontynuować dalej naszą troskę o młodych i wraz z nimi zastanowić się nad właściwym kształtem duszpasterstwa młodzieży naszej Diecezji. Dlatego wraz z duszpasterzami młodych i z samą młodzieżą zdecydowaliśmy o zwołaniu DIECEZJALNEGO FORUM MŁODYCH, które odbędzie się w dniach 15-16 września tego roku.

Celem Diecezjalnego Forum Młodzieży jest spotkanie młodych z całej Diecezji Radomskiej i wymiana doświadczeń, które mogą przyczynić się do większego zaangażowania młodych w ich parafiach. Forum nie jest czasem przechwalania się i licytacji, która wspólnota jest lepsza. Jego celem jest pokazanie bogactwa aktywności w Kościele.

Forum poprowadzą razem z nami przedstawiciele wszystkich ruchów i stowarzyszeń młodzieżowych w diecezji. Na Forum zapraszamy delegatów – 2 osoby – z każdej parafii w Diecezji Radomskiej. Ponieważ celem Forum jest kontakt różnych wspólnot, najlepiej, by były  to osoby z 2 różnych wspólnot parafialnych, gromadzących młodzież (o ile jest więcej niż jedna wspólnota). Jeśli w parafii nie ma jeszcze wspólnoty dla młodzieży – nic nie szkodzi.

Wiek nie ma tu dużego znaczenia, choć warto zwrócić uwagę, by delegatami były osoby, które rzeczywiście na co dzień mieszkają na terenie parafii i są realnym wsparciem dla pracujących w niej księży. O wyborze delegatów powinien wiedzieć proboszcz parafii, niezależnie od tego, czy jest opiekunem jakiejś grupy młodzieżowej.

Forum będzie opierać się na dwóch etapach nawiązujących do spotkania Jezusa idącego z uczniami do Emaus – wyjaśnianiu Pisma i łamaniu chleba. Odpowiednikami tych elementów będzie piątkowa modlitwa uwielbienia ze świadectwami życia Słowem Bożym i sobotnia wspólna Eucharystia uczestników Forum. Na tych dwóch filarach oprzemy działania kreatywne, zachęcające do aktywności w parafiach – co przypomina biblijne  otworzenie oczu i zapał do głoszenia, który obudził się w uczniach po spotkaniu w Emaus.

Sobotnie spotkania obejmą prezentacje parafii: konkretne zaangażowanie młodzieży, warsztaty z aktywności młodzieży, targi wspólnot na ul. Żeromskiego, koncert Siewców Lednicy, a wszystko zakończy się Apelem Młodych i koncertem „Nieziemskie Granie”.

 


Przygotowanie do forum

Plan i zagadnienia, jakie chcemy poruszyć na Forum, są pewnymi założeniami. Zweryfikujemy je po przeprowadzeniu ankiety o duszpasterstwie młodzieży w parafiach diecezji. Ankiety mają na celu pozyskanie informacji o procentowym zaangażowaniu młodzieży w parafiach oraz o wspólnotach działających na terenie. Ankietę Czcigodni Księża znajdą w załączniku. Wypełnioną ankietę należy dostarczyć do Kurii lub drogą elektroniczną na adres: fundacjamł odziradom@gmail.com do 30 czerwca 2017 r. Prosimy Księży Dziekanów o pomoc w dotarciu do duszpasterzy w dekanacie i zebranie odpowiedzi.

Zapisy na Forum rozpoczną się od 16 czerwca br., tak, aby przez wakacje móc jeszcze kontaktować się z parafiami, z których nie ma zgłoszeń. Zapisy na Forum będą odbywać się za pomocą formularza (https://goo.gl/forms/8gtx0u69KesvXHSW2), do którego dostęp będą mieli tylko księża (poprzez biuletyn). Mogą oni sami zgłosić dwie wybrane osoby na Forum lub przekazać link zainteresowanym. Link nie będzie dostępny publicznie, ponieważ zależy nam, by nad uczestnictwem młodych czuwali ich duszpasterze i proboszczowie.

Zachęcam wszystkich do troski o młode pokolenie. Postarajmy się, aby pokazać młodemu człowiekowi piękno wiary w Jezusa Chrystusa, jedynego Zbawiciela i prawdziwego Przyjaciela człowieka.

Bardzo proszę o modlitwę w intencji naszego dobrego przygotowania się do Forum oraz jego owoców. Niech modlitwa w intencji Forum, którą załączamy, będzie w tym czasie naszego przygotowania szczególnie odmawiana wraz z młodymi w naszych parafiach i wspólnotach młodych gromadzących się wokół krzyża, by uwrażliwić serca wszystkich na szukanie młodych ludzi.

Bp Henryk Tomasik

Duszpasterze Młodzieży

oraz

Komitet Organizacyjny Forum Młodych

Polityka prywatności

Poniższa „Polityka prywatności” odnosi się do Portalu Diecezji Radomskiej (www.diecezja.radom.pl; dalej zwany „Portalem”). Poprzez korzystanie z witryny – bez zmian w przeglądarce – wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies (tzw. ciasteczek), zgodnie z poniższą Polityką. Jedynymi informacjami pobieranymi przez niniejszą witrynę w sposób automatyczny są informacje zawarte w plikach cookies.

Polityka prywatności

  1. Portal nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. ciasteczka) to dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu osoby odwiedzającej witrynę. Ułatwiają one rozpoznanie indywidualnych preferencji użytkownika związanych z funkcjonalnością urządzenia i wyświetlają stronę dopasowaną do indywidualnych potrzeb użytkownika witryny. Pliki cookies mogą zawierać dane osobowe w postaci adresu IP komputera oraz unikalnego identyfikatora urządzenia zapisanego w pliku. Informacje jakie przechowywane są za pomocą tzw. ciasteczek to zazwyczaj:
  • nazwa witryny internetowej
  • okres życia ciasteczka, czyli czas przechowywania go w urządzeniu użytkownika
  • przypadkowo wygenerowany numer identyfikacji przeglądarki, która wykorzystywana jest do przeglądania strony internetowej.
  1. Podmiotem zamieszczającym w urządzeniu osoby odwiedzającej witrynę pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator witryny Portal Diecezji Radomskiej (www.diecezja.radom.pl) z siedzibą pod adresem ul. Malczewskiego 1, 26-600 Radom.
  2. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:

a) dostosowania zawartości stron internetowych Portalu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Portalu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;

b) tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Portalu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;

c) utrzymanie sesji Użytkownika Portalu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Portalu ponownie wpisywać loginu i hasła;

  1. W ramach Portalu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.
  2. W ramach Portalu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:

a) „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;

b) pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;

c) „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;

d) „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;

e) „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.

  1. W witrynie zainstalowane jest narzędzie Google Analytics, które śledzi ruch Użytkowników na wszystkich podstronach za pomocą plików cookies. Zachowana zostaje gwarancja anonimizacji numeru IP użytkowników Portalu, przez co rozumie się zapewnienie Użytkownikowi całkowitej anonimowości. Informacje uzyskane przy użyciu tego narzędzia nie są udostępniane innym podmiotom i służą jedynie do celów statystycznych oraz polepszenia użyteczności Portalu.
  2. Ustawienia dotyczące plików cookies są indywidualne dla każdej przeglądarki internetowej (w tym ich wersji na urządzenia mobilne). W wielu przypadkach opcją domyślną jest umożliwienie przyjmowania ciasteczek. Każdy użytkownik może jednak całkowicie wyłączyć tą opcję lub w pewnym stopniu ograniczyć przyjmowanie cookies na swoje urządzenie. Wykorzystywana przez Użytkownika przeglądarka może także informować o ustawieniach prywatności, w tym wymagać zgody na ustawienia przed jej instalacją lub aktualizacją w celu dalszego korzystania.

Informacje na temat ustawień lub całkowitego wyłączenia plików cookies w poszczególnych przeglądarkach dostępne są na stronach producentów przeglądarek lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.

Informujemy, że wyłączenie przyjmowania plików cookies może niekorzystnie wpłynąć na wygodę użytkowania stron, uniemożliwić korzystanie z części Portalu lub też uniemożliwić wyświetlanie się części informacji przeznaczonych dla Użytkownika.

  1. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Portalu wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  2. Na podstronie KONTAKT znajduje się formularz, który służy do kontaktu z Redakcją Portalu Diecezji Radomskiej. Udostępnianie danych osobowych jest dobrowolne, ale aby Użytkownik mógł skorzystać z tej formy kontaktu konieczne jest podanie imienia i nazwiska oraz adresu e-mail.

Dane osobowe, które zostały wpisane w formularzu są przetwarzane zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tj. Dz. U. z 2002 roku, nr 101, poz. 926 ze zm.). Użytkownik, klikając w przycisk „WYŚLIJ” formularza kontaktowego, wyraża zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych. Administrator może wykorzystywać dane osobowe tylko i wyłącznie w celu zapewnienia właściwej obsługi użytkowników Portalu (m.in. na potrzeby statystyczne). Dane osobowe uzyskane z formularzy nie są rozpowszechniane, ani sprzedawane innym podmiotom.

  1. Więcej informacji na temat plików cookies dostępnych jest na stronie http://wszystkoociasteczkach.pl/ oraz w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.
  2. Niniejsza „Polityka prywatności” została utworzona w celu realizacji obowiązków wynikających z ustawy „Prawo telekomunikacyjne” z dnia 16 lipca 2004 roku (Dz. U. z 2016 r., poz. 1489) oraz jest zgodna z „Ustawą o ochronie danych osobowych” z dnia 29 sierpnia 1997 roku (Dz. U. z 2016 r., poz. 922). Polityka została zaktualizowana w celu zgodności z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO), którego przepisy zaczną być stosowane z dniem 25 maja 2018 roku.

Ostatnia aktualizacja „Polityki prywatności”: 23 maja 2018.


Klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych osobowych

Bł. Władysław z Gielniowa

Bł. Władysław z Gielniowa

Urodził się w Gielniowie koło Opoczna ok. 1440 r. Na chrzcie otrzymał imiona Marcin Jan. Jego rodzice byli ubogimi mieszczanami. Po ukończeniu szkoły parafialnej udał się do Krakowa, gdzie kontynuował swoje studia, aż znalazł się na tamtejszym uniwersytecie w roku 1462. Pod tą datą figuruje w księdze rejestracyjnej Akademii Krakowskiej.

List Pasterski o przygotowaniu do Sakramentu Małżeństwa

Herb Biskupa Henryka Tomasika

1.  Boże słowo, które dzisiaj rozważamy, wprowadza nas w tajemnicę obdarowywania człowieka przez Pana Boga. Takiego daru doświadczył Lud Boży Starego Testamentu, do którego mówił Bóg: „Wyście widzieli, co uczyniłem Egiptowi, jak niosłem was na skrzydłach orlich i przywiodłem was do Mnie” (Wj 19,4). Szczególnym darem dla człowieka jest Jezus Chrystus. Mówi o tym Św. Paweł w II Czytaniu dzisiejszej liturgii: „Bóg zaś okazuje nam swoją miłość właśnie przez to, że Chrystus umarł za nas, gdyśmy byli jeszcze grzesznikami” (Rz 5,8). Chrystus pragnie, aby w Jego misji uczestniczył także człowiek. To do każdego z nas mówi dziś w Ewangelii Zbawiciel: „Idźcie i głoście: „Bliskie już jest królestwo niebieskie” (Mt 10,7). Zadanie to spełniamy realizując nasze życiowe powołanie kapłańskie, zakonne, misyjne, a także powołanie do małżeństwa i życia w rodzinie.

2. Św. Jan Paweł II, już na początku swego pontyfikatu, uczył nas: „Wiemy, że rodzina jest pierwszą i podstawową ludzką wspólnotą. Jest środowiskiem życia i środowiskiem miłości. Życie całych społeczeństw, narodów, państw, Kościoła, zależy od tego, czy rodzina jest pośród nich prawdziwym środowiskiem życia i środowiskiem miłości” (Jasna Góra, 5 czerwca 1979 roku, Apel Jasnogórski).

Rodzina chrześcijańska powstaje na fundamencie, którym jest Sakrament Małżeństwa. Kościół Katolicki głosi ważną prawdę: Jezus Chrystus podniósł do rangi Sakramentu wzajemny wybór małżonków, którzy wobec Kościoła wyrażają taką wolę (KPK, 1055, par.1; KKK, 1601).

Sakrament jest widzialnym znakiem niewidzialnej łaski Bożej. Każdy Sakrament sprowadza do serca łaski wysłużone nam przez Chrystusa Odkupiciela. Ten Sakrament jest wyjątkowy ze względu na swoją formę, gdyż, jak uczy Katechizm Kościoła Katolickiego, to sami małżonkowie „udzielają sobie nawzajem sakramentu małżeństwa, wypowiadając wobec Kościoła swoją zgodę” (KKK, 1623).

3. Rota przysięgi małżeńskiej: „Ja … biorę Ciebie za męża – żonę – i ślubuję Ci miłość, wierność i uczciwość małżeńską oraz to, że Cię nie opuszczę aż do śmierci” – ma wymiar naturalnego zobowiązania wobec drugiej osoby. Można ją wówczas streścić w następujący sposób: „przyjmuję na siebie odpowiedzialność za ciebie i rodzinę, którą będziemy tworzyć”. Jest to także przysięga, czyli wezwanie Pana Boga na świadka prawdziwości wypowiadanych słów: „Tak mi dopomóż Panie Boże Wszechmogący w Trójcy Jedyny i Wszyscy Święci”.

W naszej kulturze często zastępujemy wyrażenie „sakrament małżeństwa” słowem „ślub”. Ślub jest aktem religijnym. Jest formą wyznania wiary i uznania świętości Pana Boga. Ślub to decyzja wykonania czegoś dobrego złożona samemu Panu Bogu. Katechizm Kościoła Katolickiego uczy nas: „Ślub jest świadomą i dobrowolną obietnicą uczynioną Bogu, mającą za przedmiot dobro możliwe i lepsze, które należy wypełnić z pobudek cnoty religijności” (KPK, 1191, par.1; KKK, 2102). A zatem podczas zawierania Sakramentu Małżeństwa małżonkowie wspólnie składają zobowiązanie wobec Pana Boga. Składają ślub.

4. Panu Bogu dziękujemy za wszystkie wspaniałe rodziny i małżeństwa. Dziękujemy także wszystkim, którzy, mimo trudności, żyją Sakramentem Małżeństwa, złożonym ślubem i wzajemnym zobowiązaniem. Jest to niezwykle ważne wyznanie wiary. Takie wyznanie wiary składali rodzice Św. Teresy od Dzieciątka Jezus, o których, podczas kanonizacji, mówił Ojciec Święty Franciszek: „święci małżonkowie Ludwik Martin i Maria Zelia z domu Guérin świadczyli posługę chrześcijańską w rodzinie chrześcijańskiej, budując dzień po dniu środowisko pełne wiary i miłości. W tym klimacie zrodziły się powołania ich córek, w tym św. Teresy od Dzieciątka Jezus”.

Z niepokojem jednak patrzymy na szybko rozpadające się związki małżeńskie oraz na istniejące związki niesakramentalne. Wszyscy widzimy potrzebę pogłębienia wiary narzeczonych, aby zgodnie z Ewangelią Jezusa Chrystusa kształtowali swoje życie osobiste i rodzinne. Wymaga to pogłębienia formacji chrześcijańskiej narzeczonych.

5. Święty Jan Paweł II, mówiąc o znaczeniu rodziny, podkreślał potrzebę solidnego przygotowania narzeczonych do Sakramentu Małżeństwa. W bardzo ważnej adhortacji o rodzinie napisał: „Bardziej niż kiedykolwiek, w naszych czasach konieczne jest przygotowanie młodych do małżeństwa i życia rodzinnego. (…) Przygotowanie do małżeństwa należy pojmować i urzeczywistniać jako proces stopniowy i ciągły. Składa się ono z trzech podstawowych etapów, którymi są: przygotowanie dalsze, bliższe i bezpośrednie(Familiaris Consortio, 66).

Także Ojciec Święty Franciszek wiele troski poświęca małżeństwu i rodzinie: „Zachęcam wspólnoty chrześcijańskie, by uznały, że towarzyszenie narzeczonym na drodze ich miłości jest dobrem dla nich samych. (…) Istnieje wiele uprawnionych sposobów organizowania bezpośredniego przygotowania do małżeństwa, a każdy Kościół lokalny rozezna, który z nich jest najlepszy, zapewniając odpowiednią formację” (Amoris Laetitia, 207).

6. Konferencja Episkopatu Polski, kierując się troską o dobre przygotowanie narzeczonych do Sakramentu Małżeństwa, podjęła następującą decyzję: „Niezależnie od katechizacji w szkole, należy w każdej parafii – jako program optymalny – prowadzić dla tej młodzieży roczną katechizację, przedmałżeńską” (Dyrektorium Duszpasterstwa Rodzin, 25). „Jeśli z poważnych racji, nie było możliwe powyższe przygotowanie (…) należy podjąć skróconą katechizację przedmałżeńską, w formie przynajmniej 10 spotkań” (Dyrektorium Duszpasterstwa Rodzin, 26). Ponadto: „W ramach przygotowania do małżeństwa, należy przeprowadzić co najmniej trzy spotkania z narzeczonymi w Parafialnej Poradni Rodzinnej” (Dyrektorium Duszpasterstwa Rodzin, 31). Ustalenia te są normą obowiązującą we wszystkich diecezjach.

7. Drodzy Rodzice! Kierując się troską o przyszłość Waszych dzieci rozmawiajmy często na tematy związane z wyznawaną wiarą. Bądźmy przykładem życia sakramentalnego i modlitwy. Wprowadzajmy dzieci w obowiązki rodzinne. Uczmy ducha ofiary, kultury i odpowiedzialności za słowo, zadanie i drugiego człowieka.

8. Zachęcamy Was, Droga Młodzieży, do poważnego spojrzenia na Waszą przyszłość w duchu wiary. Zachęcamy do pracy nad swoim charakterem i kształtowania w sobie dojrzałej osobowości. Zachęcamy do dobrego wykorzystania katechezy, aby pogłębiła się Wasza wiara i wiedza religijna. Zapamiętajmy piękne drogowskazy Przyjaciela Młodzieży, którym był Św. Jan Paweł II: „«Duch świata» oferuje rozmaite złudzenia, liczne namiastki szczęścia. Bez wątpienia nie istnieją gęstsze mroki niż te, które przenikają do dusz ludzi młodych, gdy fałszywi prorocy gaszą w nich światło wiary, nadziei i miłości. Największa iluzja, źródło najpoważniejszego nieszczęścia, to złudzenie, że znajdzie się życie obywając się bez Boga, że osiągnie się wolność, wykluczając prawdy moralne i osobistą odpowiedzialność” (Toronto, 28 lipca 2002, Homilia). „Chrystus patrzy na Was z miłością. (…) Jedynie Chrystus — poznany, kontemplowany i umiłowany — jest wiernym przyjacielem, który nigdy nas nie zawodzi, który towarzyszy nam w drodze i którego słowa rozpalają nasze serca” (Toronto, 27 lipca 2002, Modlitewne Czuwanie).

Zachęcamy Was, Droga Młodzieży, szczególnie do dobrego uczestnictwa w katechezie poświęconej chrześcijańskiej interpretacji rodziny i małżeństwa. Katecheza ta pomoże Wam w odkrywaniu znaczenia Sakramentu Małżeństwa oraz ścisłego związku prawdziwej miłości z odpowiedzialnością za drugą osobę.

9. Drodzy Narzeczeni! My, duszpasterze, pragniemy zapewnić Was o wielkim zatroskaniu o przyszłość Waszych małżeństw.  Prosimy Was o to, aby wśród wielu spraw związanych z troską o gości, z zabieganiem o salę i kształt uroczystości weselnych – nie zabrakło miejsca dla Chrystusa, modlitwy i motywacji wynikającej z wiary. W momencie zawierania Sakramentu Małżeństwa złożycie przysięgę i ślub Jezusowi Chrystusowi. Wypowiadając słowa: „Ja … biorę Ciebie za męża – żonę – i ślubuję Ci miłość, wierność i uczciwość małżeńską oraz to, że Cię nie opuszczę aż do śmierci. Tak mi dopomóż Panie Boże Wszechmogący w Trójcy Jedyny i Wszyscy Święci” – publicznie przyjmiecie na siebie odpowiedzialność za współmałżonka, nową rodzinę i dzieci. Zachęcamy Was, Drodzy Narzeczeni, do podjęcia solidnego przygotowania do Sakramentu Małżeństwa.

10. Zapraszamy na spotkania dla narzeczonych. Od września podejmujemy pogłębioną formę przygotowania narzeczonych do Sakramentu Małżeństwa. Program przygotowania, który nosi tytuł Droga do szczęśliwego małżeństwa obejmuje 10 spotkań z narzeczonymi. W ramach tych spotkań jest zaplanowana przede wszystkim wspólna modlitwa o pogłębienie wiary, modlitwa narzeczonych za siebie nawzajem, modlitwa o dobrego męża i dobrą żonę. Pogłębiona katecheza o sakramentach, rodzinie chrześcijańskiej, etyce małżeńskiej oraz o Sakramencie Małżeństwa pomoże w bardziej świadomym i owocnym zawarciu tego Sakramentu. Spotkanie z doświadczonymi małżeństwami, z lekarzem i psychologiem pomoże w kształtowaniu dojrzałej relacji międzyosobowej i wzajemnej odpowiedzialności. Cykl spotkań zakończy się dniem skupienia w najbliższym Sanktuarium Matki Bożej.

Drodzy Narzeczeni! Prosimy Was, nie mówmy, że na to nie ma czasu. Człowiek wierzący nie może powiedzieć: „Nie mam czasu dla Chrystusa”. Bardzo ważna jest także Wasza przyszłość oraz przyszłość Waszego małżeństwa i rodziny, którą założycie. To naprawdę chodzi o Wasze dobro.

11. Drodzy Bracia i Siostry! Bardzo proszę wszystkich o modlitwę w intencji przygotowujących się do Sakramentu Małżeństwa, aby narzeczeni odważnie wyznali swoją wiarę, poważnie przygotowali się do życiowej decyzji, założyli prawdziwe, katolickie rodziny i wspólnie osiągnęli zbawienie wieczne.

Często słyszymy określenie: „rodzina – kościołem domowym”. Wyrażenie to nawiązuje do słynnego kazania Św. Jana Chryzostoma, który zachęcał: „Wróciwszy do domu przygotowujemy dwa stoły: stół pokarmu dla ciała i stół Pisma świętego. Mąż powtarza to, co zostało powiedziane na świętym zgromadzeniu, żona się kształci, dzieci słuchają. Każde z was niech czyni z domu Kościół”.

Na trud budowania „Kościoła Domowego” w każdej rodzinie – z serca błogosławię.

+ Henryk Tomasik
Biskup Radomski

Najnowsze wpisy

Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.